Proizvodi za transport

stage_goods_TT

Truck Tires Goods

Stroj - uragan: Čudovište i tehničko remek - djelo

Što bliže priđete tom stroju, to bolje razumijete njegovo ime. Kad 'uragan' radi, sve se promijeni u hali slovačke Continentalove tvornice gdje je ugrađen, čini se da zrak vibrira. 'Uragan' iz Puchova je i čudovište i tehničko remek-djelo. On počiva na debelom temelju od betona i izdiže se na visinu od blizu 15 metara, gotovo dotičući strop tvorničke hale. Kad počne raditi, osjećate vibracije cijelim tijelom. One dolaze od čiste sile koja bijesni u velikom bubnju, samom srcu stroja.

Image

Ljudi koji nisu čuli za taj stroj, mogu ga smatrati opasnim. Za Martina Theusnera, međutim, buka tog stroja je glazba za njegove uši. Ovaj doktor kemije izmislio je i razvio Uraganski proces recikliranja za Continental i za njega nema ništa slađe nego pogled na stroj i zvuk njegovog rada. Još 1996. godine Theusner je već razmišljao o tome kako bi se mogle reciklirati velike količine otpada neobrađenog čeličnog korda. U to vrijeme bio je direktor odjela za zaštitu okoliša Continentalovog Odjela guma za gospodarska vozila. Nije mogao shvatiti zašto se godišnje odlaže nekoliko tisuća tona otpada koji se akumulira u Continentalovim pogonima, po visokoj cijeni, te se negdje deponijama opterećuje okoliš. 

U proizvodnji guma otpad se ne može izbjeći. Međutim, nemogućnost da ga se reciklira, se može izbjeći. Naposlijetku, materijal koji se za to koristi nije tretiran (vulkaniziran). Kamionske gume sadrže čelični kord (snop) koji je ugrađen u gumenu smjesu, a ta smjesa još nije bila vulkanizirana, otpad u tom slučaju dolazi od dva slična tipa vrijedne sirovine. Njih treba zadržati, sačuvati resurse i štediti na naknadama za korištenje deponija - što je ekološki opravdano, korisno i također ekonomično.

Prije Theusnera nitko nije uspješno odvojio gumenu smjesu od čeličnog korda na industrijskom nivou, s ciljem da zatim reciklira obje komponente ili da ih vrati natrag u ciklus proizvodnje. Nije to lak posao. Iako postoje prostori za odbacivanje stvari, strojevi za obradu otpada, gdje se na primjer perilice rublja demoliraju, pri čemu magnetni diskovi rastavljaju dijelove koji sadrže željezo, sastav gume je plastika, kao glina za modeliranje, što komplicira cijelu stvar. 

teaser_66w_image2

Bilo kako bilo, Theusner je dobio ideju o tome kako odvojiti čelik od sjajnog crnog materijala. Za njega je kompanija iz Baden-Württemberga, Njemačka, čija je specijalnost  izgradnja centara za recikliranje, razvila specijalni stroj. Opremljena jednim ekstremno snažnim motorom, ima dva debela gornja čelična lanca koji rotiraju velikom brzinom. S nekoliko stotina okretaja u minuti ti lanci sada udaraju otpadni čelični kord, koji se ubacuje u veliki bubanj i dovodi na pomičnoj traci.  Izložen toj stalnoj sili, smjesa se odvaja od čeličnog korda u vidu granula. Theusneru bi trebalo biti drago zbog njegovog uspjeha iz njegovog prvog pokušaja: “Granule smjese ispale su upravo onakve kako smo željeli,” kaže ovaj dugogodišnji zaposlenik Continentala, “a čelični kord je bio čist kao zviždaljka. To je bio rezultat kojem sam se vrlo nadao!”

Pa ipak je trebalo puno vremena prije nego što je 'uragan' počeo raditi. Sve je konačno bilo spremno u proljeće 2012. godine. Od tada Continentalovi pogoni u Europi snabdijevaju slovačku tvornicu otpadom koji sadrži čelični kord.  

Međutim, konstrukcija stroja trebala se dodatno rafinirati. Potreban je bio sofisticirani sustav poklopaca i vratila, tako da su granule i čelik mogli izaći iz bubnja na različitim mjestima. Za vrijeme ciklusa vrtnje, puder talka se upuhuje u bubanj kako bi se osiguralo da se  gumene granule ne slijepe jedna za drugu. One moraju savladati još nekoliko prepreka prije nego se mogu ponovno pomiješati u novu smjesu gume. Izolirani metal, međutim, kotrlja se kao ogromno čelično klupko poput vune u čelični žlijeb – to je vrijedan otpad spreman za prodaju  i za isporuku čeličnoj industriji. Gumene plohe, spremne  da se ponovno upotrijebe u proizvodnji guma. 

teaser_66w_image3

Granule sive poput talka se zatim šalju na put kroz tvorničku halu u Puchovu. Najprije magnet u bubnju odvaja preostale deblje žice. Međutim, s obzirom da se najmanje metalne komponente ne smiju zalijepiti na unutrašnjost na kraju, gumena smjesa se zatim razbija u granule u visokogradijentnom separatoru, što je zapravo mega magnet koji propušta metalni ostatak. I tu još nije kraj.  Prije nego se granule prenesu natrag u redovni ciklus Continentalove smjese za gumu,  Theusner ih propušta kroz aparat za rentgensko snimanje. Ako još uvijek ima malih komadića čelika , granule koje ga sadrže se izdvajaju i ponovno se stavljaju u magnetni sustav.

I na kraju, ono što će jednog dana postati gumena smjesa guma za gospodarska vozila, curi kroz sjajne kromirane valjke, gdje se mijesi i mijesi u velikim količinama. Većina tog materijala dolazi iz procesa proizvodnje – “Otpad iz proizvodnje guma za kamione,” objašnjava Theusner. Crna masa materijala se sada valja i reže, i opet valja prije nego se u vidu tankih traka odvodi u sljedeći valjak putem pomične trake. Ovdje se opet valja, reže i valja. Zatim putuje još nekoliko stanica prije nego plohe, sad već onakve kvalitete kakva je potrebna za proizvodnju guma, završi na paletama. 

teaser_66w_image4

Poput talka siva boja  granula koje su izašle iz 'uragana' je nestala. Materijal, sirovina dobivena u reciklažnom centru Martin Theusner, je sada potpuno reintegrirana u proizvodni ciklus - i spremna da započne novi život u novim gumama!